گزارش چالش بازاریابی دیجیتال

گزارش چالش بازاریابی دیجیتال هاب- فوتبات

مقدمه:

 

امروزه ایرانیان بیش از گذشته در معرض تبلیغات قرارگرفته‌اند. قسمتی از این تبلیغات به فضای الکترونیکی منتقل شده است. برآوردها حاکی از آن است که در سال، حدود 55 میلیون دلار هزینه تبلیغات در حوزه دیجیتال در ایران شده است. حدود نیمی از این مبلغ صرف تبلیغات در فضای تلگرام می‌شود. این اهمیت تلگرام را در فضای تبلیغات ایران نشان می‌دهد.

از سمت دیگر رقابت فشرده‌ای بین شرکت‌ها و کسب‌وکارها برای تحت تأثیر قرار دادن مخاطب به وجود آمده است. این مسئله باعث شده است شرکت‌ها به دنبال روش‌های جدیدتری برای افزایش کارایی تبلیغات خود باشند. نکته مهم در این خصوص آن است که شرکت‌ها باید بتوانند اثربخشی تبلیغات خود را در فضای دیجیتال ارزیابی کنند تا بتوانند نسبت به بهبود آن اقدام کنند. درواقع در فضای فعلی بدون ارزیابی اثربخشی تبلیغات نمی‌توان مطمئن بود آیا استراتژی تبلیغات در مسیر درستی قرار دارد یا خیر.

از سمت دیگر تنها سنجش اثربخشی تبلیغات کفایت نمی‌کند. مدیران بازاریابی باید به‌طور پیوسته بتوانند راهکارهای جدید و خلاقانه‌تری برای بهبود تبلیغات خود ارائه دهند. این راه‌حل‌ها معمولاً همراه با ریسک و هزینه است. اگر بتوان مکانیزمی تعریف کرد که بتوان به‌طور پیوسته با انجام سعی و خطا و برداشتن گام‌های کوچک جلو رفت، می‌توان به‌طور چشمگیری ریسک و هزینه تمام‌شده ایده‌های بازاریابی را کاهش داد. در این رویکرد مدیران بازاریابی با برداشتن بهبودهای کوچک، سنجش اثربخشی این تغییرات با استفاده از جمع‌آوری و تحلیل داده متوجه می‌شوند چه مسیرهای بهبودی را در ادامه می‌تواند کارایی بیشتری داشته باشد.

به همین دلیل، روندی که امروزه در فضای تبلیغات در دنیا بسیار موردتوجه قرار گرفته است مبتنی بر یادگیری است. اجرای آزمون‌های پیوسته مانند A/B Test بر روی مواردی که ممکن است بر روی جذب مخاطب در تبلیغات اثرگذار باشد، به بهینه‌سازی تبلیغات کمک می‌کند. در این حالت ایده‌های تبلیغاتی در سطح محدود از بازار و مخاطبان واقعی بازخورد گرفته و آن‌هایی که مبتنی بر شواهد و داده‌ها از آزمون موفق بیرون آمده‌اند در سطح وسیع‌تر به اجرا درمی‌آیند.

امروزه شرکت‌های پیشرو در حوزه تجارت الکترونیک به‌طور پیوسته در حال بهینه‌سازی ابعاد مختلف کسب‌وکار مانند طراحی وب‌سایت، تبلیغات، قیمت‌گذاری، سطوح تخفیف و مانند آن در فضای اینترنت هستند.

 

اهداف چالش بازاریابی دیجیتال

 

ایده اصلی چالش بازاریابی دیجیتال در فضای اشاره‌شده در بالا و با تمرکز بر یادگیری توسعه یافت. ایده محوری این است که کارایی تبلیغات و کانال‌های عرضه آن‌ها نسبت به یکدیگر مقایسه شود. این مقایسه بر مبنای شاخص‌های کمّی مانند بازدید، نرخ تبدیل و هزینه تمام‌شده به ازای هر عضو جدید صورت می‌گیرد و گزارش می‌شود.

یکی دیگر از اهداف عمده برگزاری این چالش، این است که از خلال برگزاری آن استعدادها و فعالین حوزه بازاریابی دیجیتال در یک رقابت واقعی و مبتنی بر عملکرد شناسایی شوند و در صورت نیاز توسط شرکت‌های حمایت‌کننده این چالش برای کمک به اجرای کمپین‌های دیجیتال بکار گرفته شوند.

گرچه هدف اصلی این چالش برای یافتن طراح های کارآمد و مؤثر جهت تبلیغ محصول شرکت هاب بود، اما چالش در عمل برای همه مجموعه‌های دیگر درگیر در آن شامل جاب ویژن، ادشات، دی ام تی باکس و شرکت‌کنندگان نیز یادگیری دارد. در انتها اشاره خواهد شد که از دید نویسندگان گزارش، این چالش برای هریک از طرفین چه یادگیری داشته است.

 

خلاصه ای از مراحل برگزاری چالش بازاریابی دیجیتال

 

چالش بازاریابی دیجیتال به صورت رسمی از اول آذر ماه 1396 آغاز شد و با اهدای جوایز برندگان در 23 ام آذر ماه رسما پایان یافت. در این بخش از این مقاله خلاصه ای از مراحل برگزاری این چالش تقدیم شما خواهد شد. نسخه کامل تر از گزارش مراحل برگزاری چالش را اینجا مطالعه کنید.

شکل گیری و امکان سنجی ایده اولیه چالش

ایده اولیه چالش بازاریابی دیجیتال، به عنوان یکی از استراتژی های جذب مشتری جدید برای فروش دوره صعود به قله بازاریابی دیجیتال، در جلسات مشترک گروه مشاوران جعبه ابزار بازاریابی دیجیتال، طرح شد. پس از انجام مطالعات و تدوین طرح اولیه، امکان پذیری ایده برگزاری چالش بازاریابی دیجیتال با مصاحبه با شرکت کنندگان و اسپانسرهای بالقوه این چالش سنجیده شد.

مشارکت با جاب ویژن، ادشات و پروپوزال به هاب

بعد از انجام امکان سنجی چالش، طی مذاکراتی که با دو مجموعه جاب ویژن و ادشات داشتیم، این دو شرکت را به عنوان همکاران در برگزاری چالش، به گروه اجرایی چالش اضافه کردیم. پس از آن طی مذاکراتی با مدیران شرکت هاب، پروپوزال چالش با همکاری ادشات و جاب ویژن تدوین شد و به شرکت هاب به عنوان اسپانسر اصلی چالش ارائه شد.

توسعه و تست پلتفرم در چالش آغازین

بر اساس پیشنهاد مطرح شده به شرکت هاب، ربات تلگرامی و پنل مدیریتی تحت وب چالش، وارد پروسه تولید شد. توسعه نسخه اولیه این پلتفرم حدود دو هفته به طول انجامید.

بعد ازانجام تست های مقدماتی، برای اینکه چالش در محیط واقعی به صورت کامل مورد تست و ارزیابی قرار گیرد، یک کمپین مقدماتی با عنوان چالش آغازین برگزار شد.

کمپین تبلیغاتی چالش هاب-فوتبات

کمپین تبلیغاتی چالش بازاریابی دیجیتال: هاب-فوتبات، از روز یکم آذر رسما آغاز شد و تا دهم آذر ماه ادامه داشت. رسانه مورد استفاده به خاطرتسهیل در اجرا و اندازه گیری نتایج کمپین، تلگرام انتخاب شد.هدف نهایی کمپین، دریافت 50 پست تبلیغاتی از 50 شرکت کننده در مسابقه بود.

طی 10 روز ازاول تا دهم آذر ماه 1396 که کمپین در حال اجرا بود، جمعا 30 کمپین در تلگرام برگزار شد که شامل 21 کمپین  در 16 کانال تلگرامی از طریق پلتفرم ادشات، کمپین کلیکی در پلتفرم های موبودید، دیدوگرام و تولگرام، کمپین بازدیدی در پلتفرم دیدوگرام، کمپین در 4 کانال تلگرامی با مذاکره مستقیم و همین طور انتشار تبلیغ در تعدادی از گروه های مرتبط در تلگرام بود. بعد از پایان کمپین تبلیغاتی چالش، نتایج کمپین به شرح زیر جمع بندی و مستندسازی شدند:

 

کمپین تبلیغاتی چالش هاب-فوتبات

 

استفاده از 4 پلتفرم تبلیغاتی مختلف برای انتشار تبلیغ در کانال های تلگرام و مقایسه بین عملکرد هر یک از آنها، باعث یادگیری نکات مهمی شد که در گزارش تفصیلی مربوط به مراحل برگزاری چالش به آن پرداخته شده است.

مرحله اول چالش

در مرحله اول چالش که همزمان با برگزاری کمپین تبلیغاتی از اول تا دهم آذر ماه ادامه داشت، 85 نفر از شرکت کنندگان موفق شدند پست تبلیغاتی شان را طراحی و برای ربات داور مسابقه ارسال کنند. از این تعداد 10 پست فاقد استانداردهای حداقلی مسابقه شناخته شدند و 75 پست وارد مرحله داوری مشارکتی شدند.

داوری مشارکتی

مرحله داوری مشارکتی در تاریخ 11 ام آذر ماه آغاز شد و تا پایان 12 ام آذر ماه ادامه داشت. در این مرحله از افراد خواسته شد تا به عنوان یک کارشناس بازاریابی دیجیتال،موافقت خود را با احتمال کلیک کردن مخاطب روی لینک تبلیغ اعلام کنند.

 

هر یک از شرکت کنندگان می بایستی حداقل 7 پست تبلیغاتی  را داوری می کردند. در ادامه و در صورت تمایل شرکت کننده می توانست، پست های بیشتری را نیز داوری کند. بعد از پایان مهلت داوری مشارکتی، هر یک از پست های تبلیغاتی به تعداد قابل توجهی داوری شدند. هر یک از 75 پست شرکت کننده در این مرحله حداقل 24 و حداکثر34 دفعه داوری شدند.

 

گزارش چالش بازاریابی دیجیتال هاب فوتبات

 

همان طور که در تصویر بالا مشخص است، امتیاز یک پست می توانست 1 (معادل کاملا مخالفم) تا 7 ( کاملا موافقم) متغیر باشد. با میانگین گرفتن از مجموعه امتیازاتی که به هر پست داده شده بود، امتیاز نهایی هر پست تعیین شد.

بر اساس این امتیازات جدول رده بندی شرکت کنندگان در مرحله اول چالش تهیه شد و در تاریخ 13 آذر ماه اسامی 20 نفر با بیشترین امتیازات در مرحله داوری مشارکتی از طریق ربات تلگرامی و همین طور کانال جاب ویژن برای شرکت کنندگان در چالش ارسال شد:

گزارش چالش بازاریابی دیجیتال هاب فوتباتگزارش چالش بازاریابی دیجیتال هاب فوتباتگزارش چالش بازاریابی دیجیتال هاب فوتبات

گزارش چالش بازاریابی دیجیتال هاب فوتبات

مرحله دوم چالش بازاریابی دیجیتال

در مرحله دوم چالش، پست های تبلیغاتی شرکت کنندگان از طریق پلتفرم ادشات در  24 کانال تلگرامی به نمایش گذاشته شد.

خلاصه ای از نتایج به دست آمده از این کمپین ها به شرح زیر است:

 

مرحله دوم چالش بازاریابی دیجیتال

گزارش کامل و اطلاعات آماری دقیق مربوط به برگزاری کمپین های مرحله دوم چالش را می توانید در اینجا مشاهده کنید.

داوری در این مرحله بر اساس دو معیار تعداد مطلب جذب کاربر، و همین طور قیمت جذب هر کاربر توسط هر یک از شرکت کنندگان، انجام شد و بر این اساس 9 نفر شرکت کننده در این مرحله از چالش به ترتیب زیر رده بندی شدند:

 

برندگان مرحله دوم چالش بازاریابی دیجیتال

گزارش چالش بازاریابی دیجیتال هاب فوتبات

گزارش چالش بازاریابی دیجیتال هاب فوتبات                 

مزایا و تجربه های به دست آمده از منظر ذینفعان مختلف چالش بازاریابی دیجیتال:

شرکت کنندگان در چالش:

به دست آوردن تجربه عملی طراحی و اجرای یک کمپین تبلیغاتی در تلگرام

آشنا شدن با رویکرد داده محور برای سنجش کارایی کمپین

آشنا شدن با رویکردهای خلاقانه دیگر شرکت کنندگان در طراحی تبلیغات

هاب:

شناسایی و رتبه بندی 75 طراح کمپین تبلیغاتی

مقایسه عملکرد پست های تبلیغاتی متنوع

مقایسه عملکرد کانال های مختلف تبلیغاتی

معرفی و افزایش آگاهی از برند فوتبات

جذب کاربر جدید برای ربات فوتبات

 

جاب ویژن:

ایجاد آگاهی از برند جاب ویژن

معرفی جاب ویژن به عنوان یک موسسه پیشرو در بازار کار

درگیر شدن در یک تجربه بصورت عملی  بازاریابی مبتنی بر آزمایش و تحلیل داده

شناسایی استعدادها و طراحان کمپین در حوزه تبلیغات تلگرامی

آزمودن مدلی برای اجرای چالش عملی در سایر حوزه ها به منظور شناسایی استعدادها

 

ادشات:

ایجاد آگاهی از برند ادشات

معرفی امکانات و قابلیت های ادشات به عنوان یک پلتفرم تبلیغاتی هوشمند در بستر تلگرام

جذب 9 نفر بازاریاب دیجبتال جدید علاقه مند به مجموعه کاربران ادشات

تست کاربردپذیری ادشات و شناسایی حوزه های بهبود تجربه کاربری این پلتفرم

 

جعبه ابزار بازاریابی دیجیتال:

ایجاد آگاهی از برند جعبه ابزار بازاریابی دیجیتال

دستیابی به پلتفرمی برای جمع سپاری کمپین های تبلیغاتی در بستر تلگرام

افزایش جامعه مخاطبین جعبه ابزار بازاریابی دیجیتال

دستیابی به داده های کمپین های تبلیغاتی در تلگرام برای تهیه گزارش های تحلیلی

 
[mailerlite_form form_id=1]

طراحی سناریوی همراه کردن مشتری

بعد از جذب یک مخاطب و تبدیل او به مشتری، باید مسیر همواری با کمترین اصطکاک در مقابل مشتری باشد تا بتواند مراحل لازم را طی کند و از محصول یا سرویس ما استفاده نماید(Customer On-boarding process).در طراحی این فرآیند بایستی یکپارچگی بین همه کانال های ارتباطی با مشتریان، وجود داشته باشد.

ادامه مطلب »

یک پاسخ

  1. سلام پسرمن اینو نصب کرده بدون اینکه بخونش چطور باید لغوش کنم که دیگه به فیش تلفن ثابت اضافه نشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *