تعریف و مقایسه سه مفهوم: کسب و کار اینترنتی، تبلیغات اینترنتی و بازاریابی در عصر دیجیتال

این روزها کمتر کسب و کاری است که در تلاش برای استفاده از امکانات و قابلیت های اینترنت برای افزایش فروش و توسعه کسب و کار خود نباشد. با این حال همه کسانی که می خواهند وارد عرصه استفاده از فناوری های دیجیتال با هدف بازاریابی شوند، با این سوال مهم مواجه هستند که از “کجا شروع کنم؟”. نقطه شروع برای هر کسب و کاری متناسب با مدل کسب و کار، پیچیدگی فرآیندها، اندازه سازمان و میزان استفاده از تکنولوژی در ارائه محصول یا خدمت به مشتریان، متفاوت است.

علاوه بر معیارهای فوق،  بر اساس نوع نگرش نسبت به مقوله بازاریابی دیجیتال و کلیدواژه های مختلفی که برای جستجوی ابزارها و روش های کاربردی به کار می بریم، نتایج و جهت گیری های متفاوتی قابل به کارگیری هستند. برای شفاف کردن واژه ها و نگرشی که ما نسبت به بازاریابی دیجیتال در جعبه ابزار بازاریابی دیجیتال دنبال می کنیم، تعریف سه مفهوم ضروری است.

1.کسب و کار اینترنتی

کسب و کار اینترنتی

کسب و کار اینترنتی، نوعی از کسب و کار است که در آن اینترنت، کانال محوری (و بعضا تنها کانال) عرضه خدمات و محصولات سازمان به مشتریان است. استارتاپ های تحت وب، اپلیکیشن های موبایل و بازی ها کسب و کار اینترنتی محسوب می شوند. همچنین کسب و کارهای کوچکی که با استفاده از فراگیر شدن تکنولوژی در بسترهایی نظیر تلگرام یا واتس اپ شکل می گیرند و فروشگاه های اینترنتی که به فروش کالا یا خدمات مختلف مشغولند، و  وبسایتها و وبلاگ هایی که کسب و کارهایی مبتنی بر تبلیغات محسوب می شوند، را می توان در دسته کسب و کارهای اینترنتی طبقه بندی کرد.

از آنجا که اینترنت کانال اصلی ارتباط بین سازمان و مخاطبانش است، بازاریابی اینترنتی در این سازمان ها، نقشی محوری دارد. بخش قابل ملاحظه ای از فعالیتهایی که در چارچوب بازاریابی دیجیتال طبقه بندی می شوند، جزو عناصر محوری این نوع کسب و کارها هستند و به همین دلیل از ابتدای شکل گیری کسب و کار بایستی به آنها پرداخته شود.

2.تبلیغات دیجیتال

تبلیغات دیجیتال

در ایران از اوایل دهه ۸۰، سازمان ها به تدریج نسبت به اهمیت اینترنت به عنوان یک کانال قدرتمند برای دسترسی به مشتریان بالقوه و جذب مشتریان جدید آگاهی پیدا کردند. تبلیغات در موتورهای جستجو، تبلیغات ایمیلی، تبلیغات پیامکی، پوش نوتیفیکیشن در اپلیکیشن های موبایل، بنرها و سایر انواع تبلیغات تحت وب، تبلیغات در تلگرام، اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی و تبلیغ در دیگر رسانه های دیجیتال فرصتی مناسب برای سازمان ها و کسب و کارها در حوزه های مختلف ایجاد کرد تا بتوانند ضمن معرفی اهداف و مسئولیتها و چشم اندازشان، با تبلیغ محصولات و خدماتی که ارائه می دهند، خود را در معرض دید افراد بیشتری قرار داده و برای سازمان بیشتر ارزش آفرینی کنند.

3.بازاریابی در عصر دیجیتال

بازاریابی در عصر دیجیتال

با افزایش ضریب نفوذ اینترنت و موبایل های هوشمند، دسترسی مخاطبان به اطلاعات مورد نیاز برای مقایسه و انتخاب برندها به شدت افزایش یافته است. در چنین شرایطی، نگاه محدود و یک جانبه صرفا نسبت به تبلیغات دیجیتال، جوابگوی نیازهای روزافزون سازمانها برای استفاده از ظرفیت های کانال ها و ابزارهای دیجیتال برای توسعه و بهبود بازاریابی سازمان نیست. در چنین شرایطی مفهوم جدیدی با عنوان “بازاریابی دی عصر دیجیتال” شکل گرفته است.

برای باقی ماندن در کورس رقابت و تلاش برای توسعه بازار در عصر دیجیتال، سازمان ها بایستی مجموعه فعالیتهایی را به صورت یکپارچه طراحی، اجرا و ارزیابی کنند. ایجاد زیرساخت مناسب و آماده کردن پیش نیازهای ضروری برای طراحی و اجرای فعالیتهای بازاریابی،‌ داشتن استراتژی محتوای جامع و یکپارچه، تقویت فرهنگ کار تیمی و گرد هم آوردن تیم یکپارچه برای ایده پردازی و طراحی کمپین، ایجاد ساختاری برای ارزیابی مستمر فعالیتها و مدیریت عملکرد بازاریابی عناصر اصلی بازاریابی در عصر دیجیتال را شکل می دهند.

سازمان ها برای بازاریابی در عصر دیجیتال، باید از ترکیبی از رسانه های آنلاین و آفلاین استفاده کنند. تجربه ای که سازمان برای مشتریانش در کانال های مختلف ایجاد می کند بایستی تجربه ای یکپارچه باشد به نحوی که مشتری، با جابه جا شدن بین کانال های مختلف، دچار سردرگمی نشود. نحوه چیدمان و ترکیب استفاده از رسانه های آنلاین و آفلاین در سازمان، بر اساس اهداف سازمان و دسته مشتریان هدفش مشخص می شود.

 

 

 

استراتژی محتوا

استراتژی محتوا برنامه ای برای تولید و انتشار محتوا با هدف خلق ارزش برای مشتریان و تثبیت موقعیت برند در ذهن مخاطبان است.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *